Articol realizat de Adriana Creangă

O imagine face cât o mie de cuvinte. Dar de câte cuvinte e nevoie pentru a crea o imagine pentru cineva care n-a văzut niciodată?

Pentru elevii nevăzători nu scrii la tablă, nu proiectezi lecția pe videoproiector și în niciun caz nu le arăți cu un laser unde e Bucureștiul pe hartă. Și totuși, au nevoie de informațiile pe care noi le acumulăm privind. Sigur, le poate descrie cineva imaginea, dar asta le limitează independența. Pentru a le oferi un sprijin profesorilor și părinților, Asociația pentru Dezvoltare Urbană a lansat platforma de e-learning Tactile Images în colaborare cu Ministerul Culturii, Fundația Orange, OMV Petrom, ING Bank România, Microsoft România, Hewlett Packard Enterprise, Electrica SA.

Este un proiect adresat părinților ca să își ajute copiii să învețe. Este un proiect adresat profesorilor ca să le mărească copiilor spectrul de învățare. Să creeze materiale și să poată preda simultan. Profesorii pentru nevăzători nu pot preda simultan la clasă. De ce? Pentru că trebuie să le ofere fiecăruia asistență. Și așa, cu ajutorul unui asistent virtual, le oferă fiecăruia o șansă.

Dan Patzelt – Fondator

Educația specială înseamnă personalizare.

Tactile Images este o platformă de e-learning dedicată persoanelor cu deficiențe de vedere și învățare, care oferă acces atât la materiale predefinite, cât și la softuri pentru crearea materialelor personalizate:

  1. Biblioteca: Părinții și profesorii nevăzătorilor au acces gratuit la o colecție de 800 de planșe multilingve care conțin descrieri realizate de specialiști. Acestea tratează subiecte variate, precum insecte, vehicule, clădiri sau portrete. 
  2. Editarea: Acest modul permite adăugarea descrierilor personalizate oricărei planșe – atât celor din bibliotecă, cât și celor de acasă. Astfel, părinții și profesorii au libertatea de a personaliza materialele educaționale, de a le adapta vârstei, cunoștințelor și țării de proveniență a copilului nevăzător.
  3. Desenatul: Softul pentru desenat permite părinților și profesorilor să creeze planșe tactile noi şi să deseneze fără a avea abilități artistice. Conține o galerie de simboluri, care pot fi combinate pentru a crea peisaje complete, dar permite și încărcarea simbolurilor proprii. 
  4. Imprimanta: Acest proiect DIY în curs de desfășurare va permite părinților și profesorilor nevăzătorilor să își creeze acasă propria imprimantă tactilă. Compusă dintr-un sistem cu aracet și seringi, aceasta va reduce semnificativ costurile de reliefare a planșelor. 
  5. Explorarea: Inovația adusă de platforma de e-learning Tactile Images este modul de explorarea al planșelor din bibliotecă sau create în editor. 

Dacă până acum, persoanele cu deficiențe de vedere aveau nevoie de o altă persoană pentru a explora o planșă, de acum o pot face independent, cu ajutorul unei aplicații de mobil. Bazată pe realitate augmentată interactivă, aplicația Tactile Images READER identifică poziția degetului pe desen și vorbește cu nevăzătorul – transmite audio descrierile asociate. 

Însă, pentru a se ajunge în punctul acesta au fost necesare câteva confruntări.

Acum 10 ani tatăl meu și-a pierdut un ochi și a început să-și piardă vederea și la celălalt.  Și am intrat în lumea persoanelor cu dizabilități și m-am lovit de tot felul de probleme. Profesorii nu știu să deseneze. Nu au bani de printat. „Costă 20 de lei foaia. Cine are bani de printat pentru nevăzători?” Când am fost prima dată la școala de nevăzători din București aveau 100 de desene. Le-am făcut 800.

Dan Patzelt – Fondator

În școlile speciale se folosesc ori metode manuale de reliefare, ori un  aparat care încălzește foaia și umflă cerneala, reliefând desenul. . Mai nou, se folosesc miniaturi 3D. Ultimele două variante sunt mult prea scumpe pentru ca fiecare elev să aibă planșele necesare zi de zi. Și, în niciun caz, nevăzătorii nu sunt „scutiți” de la orele de Geografie sau Geometrie în spațiu, unde  imaginile sunt obiectul studiului. Totul ține de creativitatea profesorilor.

Pentru oricare din aceste metode, inaccesibile din punct de vedere financiar pentru utilizarea zilnică, Dan Patzelt are câte o alternativă ieftină pe care o prezintă pe canalul de YouTube Tactile Images.

Desen realizat de Silviana Dobre

Folosește un tricou și un creion ascuțit pentru a obține un contur punctat. În loc de imprimantă 3D folosește silicon. Pentru contururi, aracet. Sare și piper pentru a diferenția prin textură diverse informații. De pildă, pe o hartă trasează râul cu un fir de silicon, suprafața muntoasă cu sare, iar câmpia cu piper.  Cu toate astea, nu e cea mai viabilă soluție, dat fiind faptul că ar fi nevoie ca profesorii să lucreze în timpul liber pentru a crea astfel de materiale. De aceea, următorul pas al proiectului e realizarea unei imprimante cu costuri minime.

Vom folosi (ca material modelator) aracet sau o pastă din făină cu zahăr, ceea ce înseamnă că vor fi foarte ieftin de făcut. Practic, e un extruder de ciocolată, dar noi îl folosim pentru imagini tactile. Lucrăm cu Politehnica din București să ajungem la un rezultat astfel încât să-ți poți cumpăra din Bricostore ce ai nevoie și să îți  confecționezi singur acasă o imprimantă tactilă.

Dan Patzelt – Fondator

Iar în condițiile date, de ce nu ne-am folosi de tehnologie, dacă tot evoluează cu pași de uriaș, mai ales că oferă și posibilitatea studiului independent?

„Infrastructura crează utilizatori”

Asociația noastră se numește Asociația pentru dezvoltare Urbană pentru că motto-ul nostru este inspirat din una din legile urbanismului, care spune „Infrastructura crează utilizatori.”  Deci, dacă noi ne-am propus ca nevăzătorii să învețe mai mult, mai repede și mai divers, noi trebuie să creăm infrastructura.  Noi am creat infrastructura.

Dan Patzelt – Fondator

Și totuși, platforma de învățare prin realitate  augmentată interactivă e un instrument prea nou pentru a fi acceptat într-un sistem de învățământ care funcționează după aceleași reguli de ani de zile. Din cele povestite de Dan Patzelt, fiecare școală pentru elevi cu deficiențe de vedere sau complet nevăzători are câte un catalog cu câteva dintre imaginile tactile realizate de el și colegii din asociație, însă nu se știe în ce măsură sunt folosite, luând în calcul că elevilor nu le este permisă utilizarea telefoanelor în timpul orelor.

Noi am investit atât de mulți bani ca efortul lor să fie minim. Dar eforturi tot trebuie făcute. Și în momentul în care vor face un efort și vor înțelege că rezultatele sunt impresionante și facil de obținut pentru că ai de unde să alegi, va deveni  un obicei de consum. Noi pentru asta luptăm. Și am plecat de la asta fiind foarte mare nevoia de schimbare. […]  Nevăzătorii nu au acest obicei acum.  Nu se uită la imagini pentru că nu au persoana de peste umăr (care să le descrie imaginea). Când vor avea persoana de peste umăr într-o formă de asistent virtual vor începe să consume. Dar pentru ca ei să consume, cineva trebuie să le dea să guste.

Dan Patzelt – Fondator

Sună contradictoriu, dar e mai degrabă provocator. Adică se crează o infrastructură pentru un nou mijloc de a învăța, și totuși nu e ce trebuie pentru că „ smartphone-urile îi disturbă pe elevi”. Pe de altă parte, puține familii ale elevilor din școlile speciale își permit să le cumpere câte un iPhone. Dar Tactile Images a găsit soluția și la această problemă.

Ne-am luptat cu faptul că nu au telefoane.  Am donat 33 de telefoane, iPhone și iPad-uri școlilor de nevăzători. Dacă înmulțești cu câte 500 Euro e o sumă imensă. Pe care am  obținut-o cu ajutorul sponsorilor și din donații de la prieteni.

Dan Patzelt – Fondator

De ce iPhone-uri? Pentru că datorită sistemului de operare sunt cele mai accesibile telefoane pentru a lucra pe ele cu sinteza vocală. Răspund rapid la comenzi, ceea ce facilitează utilizarea.

Au inclusiv o funcție de scris Braille. Ecranul telefonului „devine” tastatura, unei mașina de scris,  utilizabile oriunde și oricând. O parte dintre telefoane au fost donate chiar în perioada pandemiei, perioadă în care copiii nu au avut acces la aceeași cantitate de materiale ca în momentul în care orele se țin în sala de clasă.

Elevii nevăzători au imagini tactile doar la școală. Acasă nu au materiale grafice.

Dan Patzelt – Fondator

În următorii doi ani, cu sprijinul fundației Orange, Asociația pentru Dezvoltare Urbană va extinde proiectul în 20 de școli, lucrând cu copiii cu autism pe educație incluzivă, precum și cu părinții acestora.  Totodată, părinții elevilor nevăzători vor trece prin etape de training în utilizarea platformei Tactile Images, astfel încât să fie un sprijin în învățare la rândul lor. 

Tactile Images are nevoie susținere pentru a ajuta nevăzătorii din întreaga lume să studieze independent. Donează aici sau fii voluntar! Implicarea  va schimba în bine viețile persoanelor cu deficiențe de vedere. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *