Andrei Crețulescu a terminat Facultatea de Limbi și Literaturi Străine, a fost critic de film și a colaborat timp de doisprezece ani cu HBO, unde a activat ca producător și monteur. A fost pe platourile de filmare ale primului serial original produs de HBO în toată Europa de Est, „În derivă” (avându-i ca regizori pe Adrian Sitaru, Constantin Popescu și Titus Muntean) și a făcut parte din echipa de producție a documentarului „Lumea văzută de Ion B.” (realizat de Alexander Nanau). Cu bagajul de cunoștințe asimilate, cu Șerban Pavlu ca prieten, fără buget, dar cu o pasiune intensă, Andrei Crețulescu regizează „Bad Penny”, primul său scurtmetraj. Cu aceiași actori în rolurile principale și aceeași echipă de producție, mai realizează încă două. Apreciat la festivaluri și elogiat de critică, artistul trece la următorul pas.

„Charleston” este debutul lui Crețulescu în lungmetraj. Filmul este produsul unei experiențe personale îmbinată cu o narațiune originală ce oferă privitorilor o gamă largă de gânduri. Fiind o parte din viața lui, Crețulescu poate să relaționeze ușor cu situația, dându-i astfel o notă de realism și credibilitate. Este o poveste despre dragoste, nu de dragoste, după cum declară într-un interviu acordat Luizei Vasiliu pentru Scena9. Tot aici, regizorul afirmă:

„Ideea primară vine din singura și cea mai veritabilă frică pe care o am, frica de a-l pierde pe omul pe care-l iubesc. De la asta am pornit. Am adăugat o întâmplare din tinerețea mamei mele. Ea s-a îndrăgostit la un moment dat de un alt bărbat, a plecat de-acasă și apoi s-a întors. Eu am întrebat-o, fiind foarte mic, ce s-a întâmplat, ea mi-a explicat, eu am zis OK, încerc să înțeleg, dar de ce te-ai întors? Și mi-a spus: Îl iubesc pe tatăl tău foarte mult și n-am mai putut fără el. Din aceste două premise am imaginat această poveste despre doi bărbați care iubesc aceeași femeie.”

Este o dramă cu umor negru ce îi pune în față spectatorului o situație neașteptată, chiar de necrezut la prima vedere, dar care nu poate fi exclusă ca posibilitate. Titlul este atât o anagramă a numelui actorului american Charlton Heston, cât și o proiecție a dansului în care se învârt personajele, această aventură în doi care avansează datorită conștientizării propriilor trăiri interioare. E o piruetă lăuntrică.

Filmul începe cu Ioana (Ana Ularu), o femeie elegantă care sfârșește tragic. Alexandru (Șerban Pavlu), soțul acesteia, vine la mormânt. Un bărbat singuratic, rigid, care-și reprimă orice fel de suferință, emoție, dar apoi cade victimă alcoolului și tutunului. La împlinirea vârstei de 42 de ani, îi apare la ușă Sebastian (Radu Iacoban) care-i mărturisețe bâlbâit că a fost amantul Ioanei în ultimele 5 luni, „mai mult sau mai puțin”, replică ce devine laitmotiv datorită sarcasmului și frustrării.

Conflictul dintre cei doi este tensionat, dar reușește să facă loc unui umor negru care nu schimbă adâncimea subiectului. Musafirul nedorit este opusul gazdei. Este un bărbat rezervat, timid și care are o singură dorință, aceea de a memora viața femeii pe care a iubit-o cu adevărat.

Într-un București care pare că se degradează odată cu Alexandru, „Charleston” este construit referenţial într-o estetică similară filmelor americane ale anilor ’40. Roșul este omniprezent. Folosit pentru stilistică, dar și pentru semnificațiile bine cunoscute ale acestei culori, Crețulescu mai are un motiv de a include nuanța în pelicula lui. El precizează într-un interviu că a fost influențat de către cromatica filmelor lui Almodóvar. Cadrele sunt geometrice, atent alese de către cameramanul Barbu Bălășoiu. Se remarcă scena dansului: surprinzătore şi sensibilă, e menită să fie o supapă în faţa realităţii dezolante.

Victor Rebengiuc portretizează tatăl răposatei, un tată incapabil să accepte enorma pierdere. Barmanul Rudolf (Adrian Titieni) pare să fie cea mai apropiată persoană a lui Alexandru în contextul dat.

În timp ce bărbatul văduv îl introduce pe Sebastian în lumea Ioanei, cei doi încep să se înțeleagă, să se cunoască, dar ura, gelozia și tristețea îl fac pe soț să aibă un comportament rece față de amant, cum e și normal de altfel. Este un triunghi amoros în care persoanele de sex masculin reacționează în moduri distincte la un eveniment ce-i va marca veșnic. Personajele sunt bine conturate, diferențele de caracter sunt în prim-plan. Abaterea femeii nu ajunge să fie clarificată, poate chiar pentru faptul că nu mai capătă relevanță în contextul morții sale. Toate locurile și acțiunile nu sunt pentru Sebastian, ci sunt pentru ea, un fel de pamente oferit de persoanele care au iubit-o. Până la urmă, amintirea lor despre ea va fi legată de pasiunea pe care le-a împărtășit-o, nu despre abateri. Ioana este prezentă prin ei și așa va rămâne întotdeauna. Nu e despre societate și problemele ei, ci este despre viața privată pentru care oamenii luptă zi de zi.

Finalul este o explozie de replici și sentimente care se sfârșește cu izbutirea de a accepta durerea.

Lungmetrajul a avut premierea mondială în cadrul competiției Festivalului de la Locarno, în august 2017. În România, a fost prezentat la Festivalul Internaţional de Film Transilvania din Cluj-Napoca (TIFF).


„Charleston” este disponibil atât pe Netflix, cât și pe HBO GO.


Dispariţie-n Parcul Rond – o lovitură cinematografică în plex

Constantin Popescu își lansează cel de-al treilea lungmetraj, „Pororoca”, un film violent psihic, o dramă care lovește spectatorul.

Conexiuni inexplicabile: La double vie de Véronique

O poveste spusă cu omenie și frumusețe, o meditație surprinzătoare asupra destinului și a ceea ce nu cunoaștem decât intuitiv, La double vie de Véronique este un film emoționant care Citește mai mult

Adrian Țofei: „E bine ca regizorul să fie cât mai invizibil posibil”

"De foarte multe ori, văd filme care pot avea o regie minunată, o poveste minunată, dar nu cred ce se întâmplă acolo, nu cred actorii și simt că totul a Citește mai mult

“O viață pe planeta noastră”- filmul care ne spune cum putem să ne salvăm

O viață pe planeta noastră: “Nu este doar despre salvarea planetei, este și despre salvarea noastră”

„The Hater” sau dovada că aparențele înșală

The Hater: Așteaptă-te să te simți incomod de multe ori pe parcursul celor două ore. Așteaptă-te să-ți fie satisfăcută dorința de a întrece limitele (nu cred că o vei mai Citește mai mult

Filme dacă… (III)

Pentru această iarnă atipică, vă las aici o scurtă listă cu recomandări de filme dacă...

Arată-le și celorlalți

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *