Premiera spectacolului „Ubu în concert” în regia lui Gábor Tompa și pe muzica Adei Milea a avut loc sâmbătă, 22 februarie la Teatrul Național din Cluj-Napoca. Nu sunt fan al spectacolelor de teatru în care se cântă prea mult, cum nu sunt fan nici al muzicii Adei Milea. Acest spectacol însă, m-a provocat să fiu mai deschisă.
Precursor al suprarealismului, Alfred Jarry (1873-1907) a compus șase piese avându-l ca personaj central pe faimosul Père Ubu. Trăsăturile caracteristice ale acestui personaj sunt dominate de o monstruoasă lăcomie și hilară lipsă de măsură, care cuprinde de-a valma mâncare, femei, băutură, bani, putere, toate fiind grefate pe o mare lașitate și pe un despotism practicat cu precădere asupra celor slabi.
Astfel, după ce Ubu a fost rege, crezut mort și îngropat, interpretat de Adrian Cucu, reînvie cu o singură dorință: să fie „sclavul picioarelor” cetățenilor și alături de soția lui, doamna Ubu, interpretată de Anca Hanu, reușește. Însă, personalitatea lui Ubu nu îi permite să facă munca de jos, printre gunoaie (reieșind astfel o problemă socială actuală în România, cea a gunoaielor) și dorește, din cauza parvenismului caracteristic, să fie slugă la un singur stăpân.
Însă nimeni nu îl vrea în slujbă! Așa că își „răpește” o stăpână, interpretată de Sânziana Tarța, în slujba căreia să intre ambii soți. Planul domnului și doamnei Ubu sunt însă date peste cap de Radu Dogaru în rolul logodnicului „stăpânei” .Astfel, cei doi soți ajung la închisoare, care pare să fie pe placul lor. Iată o altă problemă socială actuală și anume suma exorbitantă pe care închisorile le primesc pentru fiecare deținut în parte. Numeroase persoane aleg să comită infracțiuni pentru a fi închise, fiindcă traiul din pușcării este mai bun decât cel din libertate. Astfel și personajele din spectacol se înghesuie să ajungă la închisoare pentru un trai decent.

Adrian Cucu reușește să creeze un domn Ubu savuros, iar Anca Hanu vine perfect în completarea cuplului de tirani, care caută împreună metode cât mai noi și cât mai inedite să trăiască bine fără foarte mult efort. Biciul Marchizului de Sade (Ioan Negrea), care se aude pe durata întregului spectacol în momente-cheie, se dorește să fie un imbold spre trezirea populației. Pe scenă apare turistul englez, interpretat de Cornel Răileanu, care este asaltat de cetățeni, fiecare dorind să îl convingă pe turist să scoată cât mai mulți bani din buzunar. (Vă sună cunoscută situația, nu?). Corul franțuzoaicelor oferă un plus de haz în completarea momentelor cele mai importante ale spectacolului.
Ada Milea reușește prin acest spectacol să iasă din tiparele cu care ne obișnuise în alte reprezentanții, cum ar fi „Insula” sau „Chirița în concert”. Chiar dacă a integrat și cântece care deja au consacrat-o, cum ar fi „Manea cu lanțuri”, ele s-au potrivit de minune în contextul dat. Muzica este veselă, haioasă, ritmată, realizată astfel încât în subconștientul spectatorului să rămână esențialul: problemele cu care ne confrutăm ca cetățeni ai acestei țări, în viața de zi cu zi.
Spectacolul „Ubu în concert” este o oglindă teatrală care, prin ritmuri vesele și versuri amuzante, dorește să ne facă să râdem, dar în același timp să conștientizăm că problemele care existau în secolul XIX, când scria Alfred Jarry nu au dispărut nici în prezent.
Spectacolul se va mai juca în 8 și 28 martie.
regia: Gábor Tompa
spectacol-concert de: Ada Milea
cântece de: Ada Milea și AncaHanu
scenografia: Carmencita Brojboiu, Alexandra Constantin
mişcare scenică: Andrea Gavriliu
maestru de lumini: Jenel Moldovan
Distribuţia:
Dl Ubu: Adrian Cucu
Dna Ubu: AncaHanu
Cântăreața: SânzianaTarța
Ofițerul: RaduDogaru
Cetățenii: Miron Maxim (FrateleTrombon), CătălinHerlo (FrateleBeton), Cristian Rigman (Fratele Cajon), MihneaBlidariu (Fratele Kaki), Dan Chiorean (FrateleCăpățână)
Franțuzoaicele: Adriana Băilescu, Elena Ivanca, Irina Wintze, Angelica Nicoară
Englezul: Cornel Răileanu
Marchizul de Sade: Ioan Negrea
regia tehnică: RăzvanPojonie
operator lumini: Andrei Mitran
operator sonorizare: Marius Rusu, Vlad Negrea