Întotdeauna am crezut că pot ține pasul cu evoluția noilor generații și n-am să mă simt bătrână nici când voi fi cu adevărat, pentru că am la îndemână toate mijloacele care mă pot apropia de trenduri. Știu ce gen de muzică se ascultă astăzi, ce fel de cărți se citesc (dacă se citesc), ce fel de filme se fac și cum se dansează într-un club. Sunt la curent cu „youtube”, „instagram”, „meme-uri” și „Tik Tok”. Cu toate acestea, trebuie să recunosc, nu pot să înțeleg cum e să-ți trăiești viața prin și din internet. Nu spun că e un lucru rău, ci e o viață pe care eu nu o cunosc, chiar dacă am acces nelimitat la ea. Nu înțeleg cum poți obține satisfacție din ceva atât de schimbător și cum ceva care era aproape inutil înainte, acum poate să reprezinte un adevărat vis. Dar, de cealaltă parte, nici noile generații nu înțeleg de ce să stai ore întregi într-o singură poziție și să citești un șir infinit de cuvinte dintr-o carte, fără să ai imagine sau sunet. Trăim în două lumi paralele care nu cred că se mai pot intersecta vreodată. Sunt două extreme care nu se pot înțelege reciproc, care simt diferit și privesc diferit viața. Cum faci, totuși, să abordezi subiectul? Cum poți vorbi despre el având în vedere că, oricine ai fi, înțelegi doar jumătate din întreg?

Una dintre cele mai iubite trupe românești ale momentului este 5gang, ascultată de copii și adolescenți. Trupa este un produs al vlogger-ului Selly, un băiat care s-a apucat de vlog la 12 ani. E renumit, e iubit, e hate-uit, e un adevărat influencer, e idolul multor fani și așa mai departe. Un adolescent, la fel ca ei. Înainte, idolii erau vedete cu experiență, mame, tați, profesori – acest idol face parte în totalitate din grupul fanilor care îl urmăresc. Nu mai este vorba de online sau offline, de lupta dintre două lumi sau de ura dintre acestea – este o adevărată schimbare de perspectivă, o schimbare a valorilor, așteptărilor ș.a.m.d.

Trupa 5gang, care a avut parte de concerte cu casa închisă pe marile scene ale României, a trecut la următorul nivel – un film de Crăciun. Pe lângă membrii trupei care sunt surprinși exact așa cum sunt ei în viața reală și pe youtube (Andrei Șelaru, Andrei Gavril, Diana Condurache, Luca Bogdan și Mădălin Șerban), apar și alte personalități la modă (Cosmin Nedelcu, Laura Giurcanu, Vali Dobrogeanu, Antonia, Dorian Popa). Regizorul filmului este Matei Dima, cu numele de „scenă” BRomania care a trecut de la meseria de youtuber la cea de regizor.

5gang: Un altfel de Crăciun surprinde, ca fir narativ, trupa 5gang aflată în faliment în toiul Crăciunului. Selly încearcă să le explice celorlalți membri că ar trebui să economisească banii, dar ei nu-l ascultă, așa că ajung să aibă 0 lei în cont. Situația ar putea fi salvată dacă ar lansa o nouă melodie de Crăciun, însă Selly dispare subit. Trupa crede că lui Selly nu-i mai pasă și încearcă să-l înlocuiască. Între timp, protagonistul este racolat de Corneliu Carafă, un mafiot care îi propune să vină la ziua fiicei lui. Dorind să-și salveze trupa, dar și pentru că se gândește că, poate, i-ar fi mai bine cu o carieră solo, Selly acceptă. El crede că fata lui Corneliu Carafă este una pe care a observat-o în momentul întâlnirii cu mafiotul și pe care a plăcut-o, dar se dovedește că fiica este, de fapt, o fetiță de 9 ani foarte răsfățată și autoritară, iar fata de care îi place este nepoata. Alinuța, fetița iubită a lui Carafă, este înnebunită după Selly, dar se enervează când îl vede alături de Cristina (nepoata care l-a vrăjit pe Selly) și schimbă metoda de abordare – cu ajutorul tăticului, îl leagă pe Selly și-l ține captiv. După o serie de încercări de a evada, Selly reușește să-i trimită lui Gami un mesaj de ajutor. Trupa își dă seama că e răpit și vine să-l salveze. Ajung și restul membrilor 5gang să fie legați (pentru că n-au putut să-i țină piept mafiotului), dar se dezleagă și sunt salvați, la final, de polițiștii ce păreau corupți. Toată această acțiune este povestită de Selly-cel-bătrân care, ca deznodământ, se întâlnește cu restul membrilor bătrâni – prietenia nu moare niciodată. Recunoaștem, așadar, o poveste cât se poate de clișeică și foarte departe de realitatea românească. Sunt situații pe care le-am mai văzut de multe ori în serialele Disney, cu rezolvări regizorale fără nicio explicație (preferata mea: Alinuța e în mașina lui Selly cu Cristina (vrea s-o înlăture din viața ei, orice ar însemna asta, cu branduri de excepție pe haine și mașini, cu încercări de a vorbi despre prietenie și cum banii nu sunt cei mai importanți (citez: „Alinuța, e important să ai prieteni. Prietenia e o valoare fundamendală.” și „Banii nu sunt totul”).

Dacă vă uitați la cel puțin un videoclip de pe canalul fiecărui vlogger, puteți înțelege că filmul nu se încadrează, de fapt, la categoria pe care și-o asumă. Lipsa de profesionalism a oamenilor din domeniu se simte la fiecare replică și acțiune – având în vedere că regia și scenariul sunt făcute de oameni care la bază sunt youtuberi, este normal ca stilul filmului să fie cel de vlog. Textul este plin de glume puerile și situații despre care nu credeam că mai pot stârni râsul astăzi. Personajul negativ se numește Corneliu Carafă, Gami spune că mai bine și-ar vinde un organ decât să renunțe la adidașii lui, polițiștii nu știu să citească numele lui Selly din buletin, Dorian Popa sparge ușa și spune „voiați să mă blocați înăutru, aicea?”, una dintre glume este „Ce-s eu, Naționala de fotbal a României să nu mă calific?”; și așa mai departe.

Filmul n-a fost, însă, plictisitor. M-a enervat, m-a făcut să mă întreb cum e posibil ca acest produs să fie numit film și cum a putut să aibă cele mai mari încasări din ultimii 30 de ani în România; și cum pot exista recenzii pozitive, de genulȘ „5 învățături fundamentale pe care ți le arată 5gang: un altfel de Crăciun”; dar nu m-a plictisit. Recordul încasărilor se explică prin numeroșii fani ai vloggerilor care au mers la film și, implicit, antrenându-și probabil și părinții. Cei care au lucrat la film, adevărați influenceri pe youtube, vorbesc despre film ca despre copilul lor și-l laudă la superlativ – iar publicul crede și acceptă. Sunt dezamăgită, pentru că aveam impresia că acești oameni (care, în restul timpului, râd de tot ce e cringe și conștientizează lucrurile prost-făcute) au un rezultat mai low-quality decât tot ceea ce ironizează.

Adevărul e, însă, că s-a distorsionat definiția filmului în gândirea noastră, pentru că vlogul a luat amploare și ne-a făcut mai puțin pretențioși. Poate vă gândiți că „bine, nu respectă tehnicile filmului, dar mai e nevoie de ele? Au fost aproape de noi, au arătat că sunt oameni ca și noi și pot greși la fel de bine”. Poate asta va însemna filmul peste zeci de ani, un lung șir de vlog-uri unde nu mai contează nici actoria, nici firul narativ – dar eu nu pot înțelege asta. Eu știu că, în esență, filmele trebuie să transmită ceva prin modul în care sunt făcute, să adune, într-un singur produs, text, imagine, regie, actorie ș.a.m.d., nu să îmbine toate elementele aleatoriu, fără niciun motiv concret. Dorian Popa mărturisește același lucru, dacă citim dincolo de laude: „5GANG: Un altfel de Crăciun este un film amuzant, deloc complicat, care nu vorbește despre perioadele grele ale României, ci este o comedie actuală și fresh pentru toată familia.”

E foarte greu să scriu despre ceva ce observ, dar nu-mi aparține. Urmăresc 5gang, știu ce face ca trupă și ce importanță are în rândul adolescenților, știu că are intenții bune, dar nu pot face abstracție de numeroasele diferențe dintre film și vlog. Nu-i condamn pe cei cărora le place filmul, dar mă bucur când aud/citesc că altora nu le place. Poate e vorba și despre „a mânca înghețată pentru a scăpa de răceală” – sau „a primi produse proaste până se umple paharul și iei atitudine”.

RBG: creativitatea justiției în filmul documentar

Proiectul documentar relatează ascensiunea unei tinere timide din Brooklyn spre ce astăzi numim vocea puternică a justiției și simbolul egalității de gen.

Conexiuni inexplicabile: La double vie de Véronique

O poveste spusă cu omenie și frumusețe, o meditație surprinzătoare asupra destinului și a ceea ce nu cunoaștem decât intuitiv, La double vie de Véronique este un film emoționant care Citește mai mult

Filme dacă… (III)

Pentru această iarnă atipică, vă las aici o scurtă listă cu recomandări de filme dacă...

Luke Lorentzen: Midnight family şi culisele filmului documentar

„Persoanele din filmele mele simt că atenția pe care o primesc este grozavă, le dă încredere, le dă un sentiment că sunt văzute și auzite.”

De ce ar trebui să te uiţi la The Social Dilemma

Te simţi vreodată urmărit când stai pe net? Nici nu e de mirare! The Social Dilemma îţi arată cum marile companii folosesc algoritmi pentru a stoca şi prezice toate acţiunile Citește mai mult

The Midnight Gospel: o animație mind-bending pentru nopți albe

La The Midnight Gospel te uiți într-o zi de marți, la 2 noaptea, când simți că ai foarte multă energie și n-ai cui să-i împărtășești ultima ta revelație despre conceptul Citește mai mult

Arată-le și celorlalți

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *